BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP
Etkinlikler

“İGA: İstanbul Yeni Havalimanı Tatbikatı”

Asya, Avrupa ve Ortadoğu’nun kesiştiği noktada önemli bir merkez olan, Dünya’nın en büyük havalimanı ünvanını almak üzere çalışmalarına tüm hızıyla devam edilen İGA: İstanbul Yeni Havalimanı, açılış tarihi 29 Ekim 2018 tarihine sayılı günler kala bir tatbikat daha gerçekleştirdi. Hazırlanan tatbikat senaryosu, 16 Ekim 2018 tarihinde birçok işletmenin iş birliği ve katılımcılarıyla oynandı. Havayolu ve yer hizmetleri işletmelerinin yürüttüğü operasyonlarda, üniversitelerdeki havacılık bölümü öğrencileri ve ajanslardan gelen kişiler yolcu oldu.

İstanbul Esenyurt Üniversitesi olarak çoğunluğu Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği, Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri Bölümü öğrencileri olmak üzere farklı bölümden birçok öğrenci ve akademisyenle bu tatbikata katıldık.

16 Ekim 2018 tarihinde sabah saatlerinde İGA: İstanbul Yeni Havalimanı’nda olduk. İş Sağlığı ve Güvenliği hakkında verilen bilgilerden sonra, tarafımıza verilen sahte pasaport ve uçuş bilgileriyle terminale gittik. Terminalde tarafımıza verilen iki adet bagajla uçuşlarımıza ait check-in kontuarlarında check-in işlemlerimizi yaptırdık. Dışhat yolcuları pasaport kontrolünden sonra, içhat yolcuları güvenlikten sonra uçuş kapısına gitti. Boarding için anonslar beklendi, boarding işlemleri gerçekleştirildi. Transfer uçuşu olan yolcular transfer uçuşlarına gitti ve ardından geliş uçaklarındaki bagajları bekledi. Bagajların gelmesiyle de sahte yolcunun görevi tamamlanmış oldu.

Peki sahte yolcu kendisine verilen görevleri tamamladı mı?

Öncelikle tatbikatın amacını söyleyerek tatbikata başlamak önemlidir. Eğer amacınız olmadan yola çıktıysanız ya da amacın ne olduğunu bilmeden çaba harcıyorsanız, bunun kimseye yararı yoktur. Tatbikatın amacı, yeni açılacak olan havalimanında operasyonun nasıl yürütüldüğünü, tüm teçhizatların çalışıp çalışmadığını tespit etmektir. Sahte yolcuların amacı da, havalimanı işletmecisine ve havayolu çalışanlarına bu konuda yardımcı olmaktır. Yapacağımız şey bize verilen uçuşlara gitmek, check-in ve boarding işlemlerini tamamlamaktır. Tüm katılımcıların aynı amacı gerçekleştirmek üzere toplandığı İGA: İstanbul Yeni Havalimanı’nda amaca ne kadar ulaşabildik, bunun için herkes ne kadar çaba harcadı, tatbikatın sonucu ne oldu? Tüm bunları konuşmadan, tartışmadan, detaylı bir şekilde açıklamadan, sadece güzel bir günü yaşadığımızı belirterek konuyu kapatmayı, tüm emeği geçenlere haksızlık olduğunu düşünüyorum. Çünkü sahte yolcular kendilerine verilen görevi tamamlayamadı. Yani tatbikatta çoğu yolculuk gerçekleşmedi.

İstanbul Yeni Havalimanı Tatbikatı Değerlendirmesi

İstanbul Yeni Havalimanı’nda terminaline adımımızı atar atmaz büyülenmiştik. Terminalin büyüklüğü, tavanın yüksekliği, ışıklandırmalar, nereye kadar uzandığını göremediğimiz check-in kontuarları, herşey muhteşemdi. Üniversitedeki havacılık bölümü öğrencileriyle bu tatbikata katıldığımız için şanslı olduğumuzu düşündüm. Tüm dünyanın adını duyacağı, herkesin konuşacağı bu havalimanında tatbikata katılmış olmak, kesinlikle hepimiz için unutulmaz bir deneyimdi. Gün içerisinde yaşadığımız herşeyi, meslek hayatımız boyunca unutmayacağımız kesindi.

Sahte yolcu olarak tatbikatı degerlendirecek olursak,

Bilgilendirme: İGA: İstanbul Yeni Havalimanı’na vardığımızda İş Sağlığı ve Güvenliği hakkında bilgilendirmeler yapıldı. Sonrasında aprona çıkmak için gerekli olan belgeler dağıtıldı ve uçuş bilgilerimiz verildi. Gideceğimiz terminal için hepimiz çok heyecanlıydık.

Terminale Ulaşım: Operasyonda terminale gidecek olan otobüslerde tüm bilgilendirme işlemleri gerçekleştirildi. Ancak otobüslerde ayakta yolcu alınmaması tarafımıza söylendiğinde bazı sıkıntılar yaşandı. Yetkililer yeterli otobüslerin olduğunu ve herkesin oturarak gitmesi gerektiğini bildirdi. Bunun sebebini sorduğumuzda hiçbir cevap alamadık. Sebebin iş sağlığı ve güvenliği açısından olduğunu düşündük; ama kesin olarak sebebini öğrenemedik. Sonuç olarak çoğu grup birbirinden ayrıldı ve farklı otobüslerde oturarak seyahat etti. Bunu burada özellikle belirtmemin sebebi ise dönüşte aynı kuralların uygulanmamasıydı. Öncelikle fazla sayıdaki otobüsün aynı anda terminale gitmesi, terminal önünde gereksiz bir trafiğe ve otobüslerin dakikalarca terminale yanaşmak için trafikte beklemesine sebep oldu. Herkese yetecek kadar otobüs olduğunu bildiren yetkililer, dönüş için belirli aralıklarla otobüs gönderdi ve az sayıda otobüs geldiği için herkes ayakta sıkışık bir şekilde otobüslere binerek dönüş yoluna geçti. Bu konudaki operasyon ne yazık ki soğuktan üşümemize sebep oldu.

Rötar: Check-in işlemlerinin ardından uçuş için boarding kapılarına gittiğimizde, olmayan uçaklarda rötar ile karşılaştık. Bu durumun tatbikatın bir parçası olduğunu düşündük. Havayolu şirketleri normal bir operasyon yürütüyordu. Otobüslerin alana geç gelmesi, check-in işlemlerinde sistem olarak sorunla karşılaşılması, bagaj bantlarının arızalanması gibi sebeplerle uçuşlara rötar yazılması olağan bir durumdu. Ama olağan olmayan durum ise konuyla ilgili kimsenin bilgi vermemesiydi. Havayolu şirketinin normal bir operasyonu yürüttüğünü düşünürsek, yolcuya hiçbir bilgi verememesi, ne yazık ki kabul edilmeyen bir durumdur.

İkram Hizmetleri:  Sabah saatlerinde gün içerisindeki programı öğrenirken, öğle yemeği hakkında bilgi verilmedi. Bu konuda özellikle bilgi almak istediğimizde, yolcu olarak görevimiz bittiğinde yemeğin karşımıza çıkacağı söylendi. Yolculuğumuz esnasında gümrüklü alanda kek, sandviç ve içeçek ikramları yapılmaya başladı. İkramların sadece bunlar olduğunu düşündük. Ancak gelen yolcu katında paketler halinde öğle yemekleri hazırlanmış. Tabi gidiş uçuşumuzu gerçekleştiremediğimiz ve geliş uçuşunda da bagajlar gelmediği için öğle yemeği karşımıza çıkmamıştı. Havalimanından dönüş yoluna geçiş için toplandığımızda, bazı öğrencilerin bilgi vermesiyle paketler halinde hazırlanmış ikramlardan aldık. İkram hakkındaki bilgi ne yazık ki hiç başarılı değildi.

 “İyiki Gerçek Yolcu Değildik”

Havayolu şirketleri açısından tatbikatı değerlendirdiğimde, “İyiki gerçek yolcu değildik” diyebilirim. Çünkü bagaj bantlarının çalışmaması, check-in ve boarding işlemlerinin manuel olarak yapılması, anonslarda yaşanan sıkıntılar gibi sebeplerle hemen hemen bütün uçaklar rötara girdi. Ayrıca geliş katında bagajların gelmemesi, çıkış kapısında yolcuların beklemesine sebep oldu. Kargaşada ve karışıklıkta kalan sahte yolcular, yaşadıklarının bir tatbikat olduğunu bilseler de çok fazla gerginlik yaşadılar. Kendilerine bilgi verilmediği için sinirlendiler.

Havacılık Bölümü Öğrencileri İçin Verimli Bir Tatbikat

İstanbul Atatürk Havalimanı’nda Turkish Ground Service’de Yolcu Hizmetleri Memuru olarak Türk Hava Yolları yolcularına hizmet verdim. Havayolu şirketininin birçok operasyonunda aktif olarak görev yaptım. Yolcuların havalimanında yaşadığı sıkıntıları, bu sıkıntılar karşısındaki davranışlarını, yaşayarak öğrendim. Üniversitede havalimanında edindiğim bilgi ve deneyimlerimle de derslerimi verdim. Havalimanında çalışılan departmanları ve verilen operasyonları anlatırken, yaşanan sıkıntıları hem havayolu açısından, hem yolcu açısından aktarmaya çalıştım. Konuyu teorik olarak ne kadar anlatırsak anlatalım, uygulamak bambaşka bir deneyimdir. Bu tatbikatın öğrenciler açısından en önemli tarafı da bu deneyimi yaşamalarıdır. Yani bir yolcunun havalimanında yaşayabileceği (sistemin kapanması, rötarlar vb.) tüm sıkıntıları uygulayarak deneyimlemeleridir.

Havacılık sektörü açısından en önemli kavramlardan biri “Empati”dir. Bir yolcu olarak tüm operasyonun içerisinde olan öğrenciler, kendilerine verilen yolcu olma rollerine girmiş ve uçak rötara girdiğinde, sorularına cevap alamadıklarında, nereye gideceklerini, ne yapacaklarını bilmediklerinde, aslında bir yolcunun neler yaşadıklarıyla ilgili empati kurabilmişlerdir.

Gerçekleşen tatbikatta, İstanbul Esenyurt Üniversitesi olarak İstanbul Yeni Havalimanı’nda farklı uçuşlarda görev aldık. Bazı öğrenciler içhat bazı öğrenciler dış hatlarda uçuşlarına giderken, herkesin farklı ülkelere seyahatlari vardı. Öğrencilerin birbirlerinden ayrılmaları zorunluydu. Ancak tatbikat sonunda dönüş yoluna geçmek istediğimizde tüm öğrenciler birlik olmuştu. Herkes birbirini aramış, olumsuzluklara karşı savunmuş, yiyecek paketleri alınırken dahi hem birbirlerini hem de otobüs şöförlerini unutmamışlardı. Tüm bunlar yaşanırken, ilginç bulduğumuz, anlam veremediğimiz her şeyde, hepimizin yüzü hep gülüyordu. Herkese çok teşekkür ederiz.

«

»

3 COMMENTS
  • Can

    5 yıl ago

    Sevgili Gülaçtı Hocam;

    Herzamamki dikkat çekici farkındalığınız ve gelişme yönünde katkılarınız ülkemizin bu gurur veren, önemli projesinde de milletimize ve ilgililere fayda sağlayacak; ulusal havacılık otoritesininin küresel geçerli standartlarda ve içerikte havacılık emniyeti ve güvenliği ile işlevsellik acısından ilgili durumu değerlendirdiği havaalanı sertifikasyonu ve terminal ruhsatlandırma sürecinde sizlerin bu değerli tespitlerinden de yararlanılacaktır, emin olabilirsiniz. Ne mutlu size, değerli öğrencilerinize, ne mutlu bizlere ki gelişme yönünde entelektüel ve fiziki çabalarda pay sahibi olabiliyor ve bunu idrak ederek heyecan duyabiliyoruz…

    Ulusal havacılığımızın bilinmesi, faaliyetlere etkinlik kazandırılarak gelişmesi ve bu süreçlerde detayların kaydedilerek bilinmesi yönündeki her çabsnız gibi bu çabanıza da Can-ı gönülden teşekkür eder, size ve değerli öğrencilerinize derslerinizde başarı dilerim

    • Gülaçtı Şen

      5 yıl ago

      AUTHOR

      Can Bey

      Yaptığım tüm çalışmalardaki yorumunuz, bakış açınız, havacılık sektörüne ve bu alanda yapılmış çalışmalara olan katkılarınız, beni hep mutlu etti. Sizinle birlikte aynı yolda yürümekten gurur duyuyorum. İyiki varsınız 🙂

  • Serdar Çora

    5 yıl ago

    Başarılı çalışma ve açık bir rapor Yapanların ellerine sağlık

Bir Cevap Yazın