BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Uçak Teknisyeni – Tugay FİTAZ

Üniversitelerin Uçak Teknolojisi Bölümü’nde okuyan öğrencilerden gelen uçak teknisyenliği ile ilgili soruları cevaplayabilmek adına, Türk Hava Yolları’nda Uçak Teknisyeni olarak çalışmalarını sürdüren Tugay ile bir araya geldik. Öğrencilerin sorularına yönelik güzel bir röportaj gerçekleştirdik.

15.05.2017

Merhaba, bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

1992 İstanbul doğumluyum. 2011 yılında kurulan Türk Hava Kurumu Üniversitesi’nin ilk öğrencilerinden biriyim. 2013 yılında da Uçak Teknolojisi Bölümü’nden ilk mezun olan öğrencilerinden biriyim. 2010 yılında da Ege Üniversitesi’nde de Uçak Teknolojisi Bölümü’nü kazanmıştım; ancak gitmemiştim.

Art arda uçak teknolojisi bölümünü tercih etmişsiniz. Uçaklara büyük bir merakınız vardı, sanırım.

Aslında hiç yoktu. Meslek lisesinde elektrik bölümünde okudum. Üniversite tercihlerimde bu bölüm dikkatimi çekti ve bu bölümü seçtim. Okumaya başladığımda da çok fazla ilgim yoktu. Ama Atatürk Havalimanı’nda apronda staj yapmaya başladığımda, yani uçağın yanına gittiğim anda, doğru bir tercih yaptığımı anladım. Çünkü büyük bir uçağın bakımının yapıldığı gördüğümde çok heyecanlandım ve bu mesleğin benim için çok önemli, değerli olduğunu anladım.

Stajınızı hangi firmada yaptınız?

Stajımı MNG Teknik’te yaptım. MNG, beni uçakla tanıştıran ilk firma oldu. Staj boyunca aktif olarak hangarda, uçakların yanında çalıştım. Staj sonrasında eğitimime daha büyük bir istekle devam ettim. O zamanlar farkında değildim; ancak orada yaptığım staj, çalışma hayatım için büyük bir dönüm noktasıydı.

Çalışma hayatınızdan bahsedebilir misiniz? Üniversiteden mezun olduktan sonra nasıl bir süreç oldu?

Türk Hava Kurumu Üniversitesi Uçak Teknolojisi Bölümü’ne öğrenci alırken, iş imkânı sağlayacağı ile ilgili ilanlar vermişti. Üniversitenin ilk mezun öğrencilerinden biri olarak, başarılı olan ilk 20 öğrenciden biriydim. Böylece Türk Hava Kurumu’nun Ankara’daki merkezinde yapılacak uçak teknisyenliği mülakatlarına girmeye hak kazandım. 30 kişinin girdiği mülakatlarda ilk 3 kişiden biri oldum ve böylece Ankara’da, Türk Hava Kurumu’nda yardımcı teknisyen olarak çalışma hayatıma başladım.

Türk Hava Kurumu’ndaki çalışmalarınızdan bahsedebilir misiniz?

Türk Hava Kurumu’nun kendi helikopterleri ve uçakları vardı; yangın söndürme, pilotaj eğitimi vb. Bu helikopterlerin ve uçakların bakımından sorumluydum. Türk Hava Kurumu, uçak teknisyenliği alanında ilk iş tecrübesi edindiğim yerdi. Kaldı ki bir işletmenin çalışanı olmak, stajyer olmak gibi değildi. Sorumluluklarımın bilincindeydim. Aldığım eğitimi uygulamaya, çalışırken deneyim kazanmaya özen gösterdim.

Türk Hava Kurumu’nda çalışırken Türk Hava Yolları’na geçişiniz nasıl oldu?

Türk Hava Kurumu’nda çalışırken Ankara’da yaşıyordum ve ailem de İstanbul’daydı. Ankara’da tek başıma yaşamanın maddi açıdan zorlukları vardı. Başka bir işe geçiş yapmayı düşünmeye başlamıştım. Sonra Türk Hava Yolları’nın uçak teknisyeni alımı ilanları verildi. Hemen başvurumu yaptım; ancak girebileceğimden de çok umudum yoktu. Hatta mülakata çağrılıp gittiğimde, ilana üç bin kişinin başvurduğunu ve sadece yüz kişinin alınacağını duydum. Şaşırmıştım. Önce ilk üç yüz kişi seçildi ve bu kişilerin arasındaydım. Sonraki yapılan sınavlarda otuz sekizinci olmuştum. Böylece Türk Hava Kurumu’ndaki yaklaşık bir yıl çalışma serüvenim sonrasında Türk Hava Yolları’na geçiş yaptım. Altı ay süren bir eğitim döneminden sonra Atatürk Havalimanı’nda çalışmaya başladım.

Uçak Teknolojisi Bölümü’nden mezun biri olarak altı ay eğitim aldınız. Bu bölümden mezun olunsa bile uzun bir eğitim süreci mi oluyor?

Türk Hava Yolları uçak teknisyenliği ilanını verirken, sadece Uçak Teknolojisi Bölümü öğrencileri için verilmemişti. Üniversitelerin ya da liselerin teknik bölümlerinden herkes için ilan verilmişti. Dolayısıyla aldığımız eğitim uçak teknisyenliği için sıfırdan verilen bir eğitimdi. Tabi ben Uçak Teknolojisi Bölümü’nden mezun olduğum için oldukça avantajlıydım. Verilen eğitimi üniversitede almıştım ve Türk Hava Yolları’nda aldığım eğitim ile bilgilerimi pekiştirdim. Ayrıca üniversitede aldığım eğitim İngilizce, Türk Hava Yolları’nda ise Türkçeydi. Üniversitede okumanın yararı fazlaydı.

Türk Hava Yolları’ndaki mevcut çalışmalarınızdan bahsedebilir misiniz?

Şuan Türk Hava Yolları’nda uçak teknisyeni olarak görev alıyorum. Hat bakım bölümünde çalışıyorum. Yani haftalık, günlük rutin kontrolleri ve gün içerisinde karşımıza çıkan teknik aksaklıklara bakıyorum. Bir de hangar bakım dediğimiz aylık, bakımları belli olan, yani programlı bakımların yapıldığı bölüm var. Ben Hat Bakım Bölümünde çalışıyorum.

Hat bakım kısmında hangi işleri yapıyorsunuz? Gün içerisinde karşınıza çıkan teknik aksaklıklar nedir?

Hat bakım kısmında uçakların haftalık ve günlük yapılması gereken bakımlarını yapıyoruz. Uçağın değişmesi gereken parçalarının değiştirilmesi gibi haftalık, günlük rutin kontrolleri. Bir de uçuştan gelen uçaklara bakıyoruz ki, bunlar gün içerisinde ne ile karşılaşacağımızı hiç bilmediğimiz teknik aksaklıklardır. Uçuşunu gerçekleştiren bir uçakta pilot, yaşadığı teknik aksaklıkları kaydediyor. Uçak park pozisyonuna yanaştığında pilotun ağzından çıkan iki kelimeye bakıyoruz. Pilot “işiniz uzun, kolay gelsin” dediğinde çalışmaya başlıyoruz. Tabi uçağın bir sonraki seferi olacağı için zamanla yarışıyoruz. Hat bakım kısmı zamanla yarıştığımız, hata yapma payımızın olmadığı, stresli olduğumuz bir bölüm. Çünkü aksaklığın ne olduğunu da o anda bulmaya ve bakım onarımını yapmaya çalışıyoruz. Pilot “herhangi bir sıkıntı yok” dediğinde de derin bir nefes alıyoruz ve seviniyoruz. Çünkü zamanla yarışmak, işi düzgün ve temiz yapmak, stresli olmak kolay değil.

Bundan sonraki planlarınızda neler var, kısaca bahsedebilir misiniz?

Üniversite hayatımdan sonra iş konusunda başarılı olduğumu düşünüyorum. Ama bu başarımın da derslerimdeki, çalışmalarımdaki başarıdan olduğunu biliyorum. Her zaman planlarımı yaparak ilerliyorum. Bundan sonraki ilk planım da lisansımı almaktır. Lisans için toplam 16 modül var. Anadolu Üniversitesi, bu modüllerin her biri için üç ayda bir sınavlar düzenliyor. Bu sınavlara hazırlanıyorum. Türk Hava Yolları’ndaki mevcut çalışmalarımı devam ettirirken, kendimi geliştirmeye ve deneyim kazanmaya çaba gösteriyorum.

Son olarak Uçak Teknolojileri Bölümü’nden mezun olacak öğrencilere neler önermek istersiniz?

Bu bölümden mezun olacak, bu bölümde okumaya başlayacak öğrencilere ilk tavsiyem, söylenen tavsiyeleri dikkate alsınlar. Havacılık çok önemli bir sektör, uçak bakımı bu işin çok önemli ve büyük bir kısmı. Söylenenleri dikkate almadığınızda, başınıza buyruk hareket edip, ben biliyorum dediğinizde kaybedersiniz. Böyle davranmamalı, aksine kişiliğinizi ve kendinizi geliştirmelisiniz. Sonrasında derslerini başarıyla bitirmeye, lisanslarını almaya, Anadolu Üniversitesi’nin yaptığı sınavları kazanmaya çalışsınlar. Kendine inanan ve güvenen herkes, işin getirdiği çalışmaları başarıyla yaptığında kazanacaktır.

“Uçak Teknolojisi Bölümü’nden mezun öğrenciler için iş mülakatlarında dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?” sorusunun cevabını videomuzdan ulaşabilirsiniz. İyi seyirler.