BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Türk Hava Kurumu Planör Pilot Aday Öğretmen Oğuzhan Kaplan

3 Eylül 2019 tarihinde Model Uçak Eğitmeni Ali İbrahim Önsoy Hoca’mızla Türk Hava Kurumu İnönü Eğitim Merkezi’ne düzenlediğimiz gezide, hocamızın model uçak sınıfındaki öğrencisi Oğuzhan Kaplan ile bir araya geldik. Planör pilot aday öğretmen Oğuzhan ile Türk Hava Kurumu ve planör pilotluğu hakkında konuştuk.

Merhaba, bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

24 Ağustos 1992 İstanbul doğumluyum. 2011 yılında İstanbul Gelişim Üniversitesi Sivil Hava Ulaştırma Hava Meydanları İşletmeciliği Bölümü’nü dereceyle bitirdim. 2014 yılında Anadolu Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun oldum. Aynı yıl dil öğrenimi için tam bir yıllığına İngiltere’ye gittim. Pilot olmaya artık kesinlikle karar vermiştim ve en önemli konulardan biri dil eğitimiydi. Ayrıca 2010 yılında Turkish Ground Service ’de Harekât Bölümü’nde bir ay staj yaptım. Hatta sizin de röportaj yaptığınız, şuan şef olan İbrahim Kütük ile staj yaparken birlikte çalıştım.

DİL EĞİTİMİ İÇİN LONDRA’YA GİTMEK BENİM İÇİN İMKANSIZ GİBİ BİR ŞEYDİ

Havacılık sektörünün en güzel yönlerinden biri ortak arkadaşlarımızın olması. Sektörde nerdeyse herkes birbirini tanıyor. Peki, dil öğrenimi sürecin nasıl oldu?

2014 yılında üniversiteden mezun olunca artık pilot olmaya kesinlikle karar vermiştim. Bunun için en önemli şey İngilizce bilmek. Dil eğitimini yurt dışında planlamak benim için imkansız gibi bir şeydi; yani planladığım bir durum değildi. Ben İstanbul’da dil kurslarını araştırmaya başlamıştım. Bir gün dil kursuna gidip kur sayılarını, dönemlerini ve ücretlerini araştırmış, broşürler toplamıştım. Aile dostumuz olan biri bunu gördü ve dil eğitimi için yurt dışına, hatta Londra’ya gidebileceğimi söyledi. Söyler söylemez de beni kız kardeşiyle tanıştırdı. O sıralarda İstanbul’da olan kız kardeşi aslında Londra’da yaşıyormuş ve ona dil eğitiminden bahsetti. Dil eğitimi için Londra yolculuğum böylelikle başladı.

Londra’da ne kadar süre dil eğitimi aldınız?

Londra’da altı ay, Edinburg’da altı ay dil eğitimi aldım. Bu süreçte havacılığı da bırakmadığımı belirtmeliyim. Edinburg’da altı ay boyunca Türk Hava Yolları’nda Marketing Sales bölümünde çalıştım. Biletleme, uçak kiralama vb. işlemleri yürüttüm. Buradaki tek amacım kendimi geliştirmekti ve herhangi bir ücret almadan çalıştım.

Yurt dışında, özellikle de Türk Hava Yolları’nda deneyim yapmak zaten önemliyken, bunun farkında olman gerçekten çok güzel. Bu deneyimin Türk Hava Kurumu’ndaki sürecine katkı sağladı mı?

Elbette. Türk Hava Yolları’nda olduğum sürece öğrendiğim her bilgi, uygulama, sürekli İngilizce konuşarak dil eğitimime olan katkısı çok fazla. Bunların yanında en önemlilerinden biri de referans mektubu almamdı. Türk Hava Yolları Edinburg Müdür’ü Ahmet Serhat Sarı’dan referans mektubu almıştım. Referans mektubu kariyerinizde iş başvurularında çok değerli ve ben de THY’de çalıştığıma dair referans mektubumu aldım. Tabi birlikte çalıştığım çok değerli insanlarla da ilişkilerimi sürdürdüm.

UÇAKLARIN BÜYÜKLÜĞÜ BENİ BÜYÜLEMİŞTİ

Peki, havacılıkta yer almaya, pilot olmaya nasıl karar verdiniz?

1999 depreminde, tarihi bu yüzden çok net hatırlıyorum; dayımla birlikte İstanbul Havalimanı yakınında fuara gitmiştik. O gün benim uçakla ilk tanıştığım gündü. Uçaklar İstanbul Atatürk Havalimanı’na iniyordu ve üzerimden geçen uçakların büyüklüğü beni büyülemişti. Çok heyecanlanmıştım ve o günden sonra uçaklar benim için çok özel oldu. Sonrasında model uçak eğitimi almaya başladım.

Planör öncesinde model uçak eğitimleri mi aldın?

Havacılığa meraklı olduğumda oturduğum semtte model uçak eğitimine gitmemi önerdiler. 2008 yılında Avcılar Halk Eğitim Merkezi’nde Ali İbrahim Önsoy Hoca’mdan model uçak eğitimi almaya başladım. Ali İbrahim Hoca’m Türk Hava Kurumu Avcılar Şubesi’nde de görev alıyordu. O süreçte Türk Hava Kurumu’nda planörü, yelken kanatı, yamaç paraşütünü araştırmaya başladım. Hep pilot olmayı istediğimi artık söylüyordum ve planör eğitimini almak istedim. Türk Hava Kurumu Avcılar şube aracılığıyla 2015 senesinde üçüncü dönem olarak İnönü’de planör başlangıç eğitimine başladım. Başlangıç eğitimi tamamlayınca tekamüle gelmeye hak kazandım.

Planör başlangıç eğitiminden bahsedebilir misin?

Planör eğitimi için İnönü’ye gittiğimde öncelikle teorik eğitimi almaya başladım. Teorik eğitimden sonra uçuş eğitimini almaya hak kazandım. Başlangıç eğitiminde 2 saat 20 dakika uçuş yapma zorunluluğu vardır. Bu uçuş eğitimini Planör Pilot Kamile Yasdıman Hoca ile tamamladım. Başlangıçtan sonra tekamüle geçmek için kontrol uçuşu yapmanız gerekir. Kontrol uçuşumu Planör Pilot Göksel Demiröz Hoca ile tamamladım ve tekamüle geçmeye hak kazandım.

Bu eğitimi ne kadar sürede tamamladın?

Planör başlangıç eğitimi 15 gündür; ancak hava şartlarından dolayı bu süre uzayabilir. Nitekim benim uçuşum hava şartlarından dolayı sonraki yıla kaldı. Planör başlangıç uçuş saatimi tamamlayıp, kontrol uçuşumu verdikten sonra 2017 yılında tekamüle başladım.

Planör tekamül eğitimden bahsedebilir misin?

Tekamül eğitimi planör başlangıç eğitimini tamamladıktan sonra başlar. Ben tekamül eğitimlerinde uçuşa Murat Hozan Hoca ile başladım. Kontrol uçuşları farklı hocalarla oluyordu.

  • 2017’de A brövesini yalnız uçtum
  • 2017’de B brövesini yalnız uçtum
  • 2019’da C brövesini yalnız uçtum

Türk Hava Kurumu’nda çalışmaya ne zaman başladınız?

17 Nisan 2019 tarihinde İnönü Türk Hava Kurumu’nda planör pilot aday öğretmen olarak çalışmaya başladım. Burada öğretmenlik eğitimimi tamamlıyorum. Öğretmenlik için gerekli uçuş saati 170 saattir. Ben yaklaşık 50 saat uçtum, 120 saat uçuşum kaldı. Bu uçuşlar da önümüzdeki sezona kalacak. Gelecek sene uçuşlarımı tamamlayacağım.

KOKPİTTE TEK BAŞIMIZA UÇUŞ YAPTIĞIMIZDA ASLINDA TEK DEĞİLİZDİR; AİLEMİZ, HOCALARIMIZ, MESAİ ARKADAŞLARIMIZ DA BİZİMLEDİR.

Havacılık sektörüne meraklı, pilot olmak isteyen ya da Türk Hava Kurumu’nda planör eğitimi almak isteyen öğrencilere önerileriniz nelerdir?

İyi bir üniversite ve iyi bir dil eğitimi hayata başlangıç en önemli iki tavsiyemdir. Havacılık sektöründe olmak ise, iyi bir üniversite ve dil eğitiminin yanında çok fazla çalışmayı gerektirir. Türk Hava Kurumu’nda planör pilotu olmak ise az konuşarak, az uyuyarak, sabırlı olarak, pes etmeden çok çalışarak mümkündür. Gerektiği kadar hırslı olmak ve asla egolu biri olmamak, bu mesleğin en önemli özelliklerindendir. Ayrıca şunu da unutmamak gerekir; planörde her şey çok hızlı gelişir. Motorlu uçaklardaki gibi pas geçme durumunuz yoktur. Hataya kesinlikle yer yoktur. Kokpitte tek başımıza uçuş yaptığımızda, biliriz ki aslında tek değilizdir; ailemiz, hocalarımız, mesai arkadaşlarımız da bizimledir. Ne onlar ne de biz birbirimizi aklımızdan asla çıkarmayız. Pilot olmak isteyenlere tavsiyem, bu mesleği seçerken bunları hiç unutmasınlar.

Türk Hava Kurumu Planör Pilot aday öğretmen Oğuzhan Kaplan’ın İnönü’de tek başına gerçekleştirdiği uçuşunu, yaşadığı heyecanı aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz. İyi seyirler.