BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Havalimanında İç Hatlarda Çalışmak — Sena ÖLKER KARAHAN

2010 yılında Yolcu Hizmetleri Memuru olarak Turkish Ground Service’de aynı ekipte çalıştığımız, defalarca telefonda konuşarak yolcu işlemlerini yürüttüğümüz Sena Ölker Karahan ile 2015 yılında tanıştık. Ve 2017 yılında Atatürk Havalimanı’nda bir araya gelerek, iç hatlardaki çalışma süreçleri, bu süreçte yer alan yöneticileri ve çalışanları konuştuk.

22.02.2017

HAVACILIK SEKTÖRÜNDE ÇALIŞMAK AKLIMDA YOKTU

Merhaba, Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

2 Aralık 1989 İstanbul doğumluyum. 2009 yılında İstanbul Aydın Üniversitesi Dış Ticaret Bölümü’nden mezun oldum. Mezun olduğum dönemde bir süre işsiz kaldım ve birçok işletmeye başvuruda bulundum. Turkish Ground Service adlı şirket de bu işletmelerden sadece biriydi. Cv mi gönderdim, mülakatları geçtim ve aldığım eğitimlerden sonra 2010 yılının mart ayında Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalışmaya başladım.

O zamanlarda iş arayışınız havacılık sektörü ile sınırlı değildi, sanırım.

Mezun olduğum dönemde sadece havacılık sektörü ile kendimi sınırlandırmamıştım. Mutlaka havacılıkta ya da havalimanında çalışmak istiyorum demiyordum. Turkish Ground Service yeni kurulan bir şirketti ve çok fazla personel alımı yapıyordu. Böylece ben de bu şirkette ve havacılık sektöründe çalışma fırsatı yakaladım. İyiki de bu fırsatı yakalamışım. Çalışmaya başladıktan sonra işimi o kadar çok sevdim ki, havacılık bende büyük bir tutku oldu.

2010 yılında faaliyetlerine başlayan Turkish Ground Service’in Yolcu Hizmetleri Memuru olarak ilk çalışanlarından birisiniz. Hangi bölümde çalışmaya başladınız?

Evet, ilk çalışanlarından biriyim. Turkish Ground Service, Türk Hava Yolları’nın yer hizmetlerini ilk devraldığı zamanlarda işe başladım. O zamanlar şirketin, dış hatlarda çalışanları yoktu, bende iç hatlar bölümünde işe başladım. Yani, Yolcu Hizmetleri Memuru olarak iç hatlar departmanında çalışan ilk kişilerden biriydim. İlk olarak kontuar bölümünde çalışmaya başladım. İşin Türk HavaYolları’ndan alınma süreci çok hızlı oluyordu. Boarding, arrival bölümlerinde çalışan birçok arkadaşım vardı. Ben de kontuarda çalışırken, dinlenme aralarımda boarding bölümündeki arkadaşlarımın yanına gidiyordum. Hem onlara yardım ediyor, hem de işi öğrenmeye çalışıyordum.

İşe kontuar bölümünde başladınız. Sonrasında başka bölümlerde çalıştınız mı?

Evet hep çalışmak istediğim, sonrasında uzun süre severek çalıştığım ve hala çalışmak isteyeceğim boarding bölümüne geçtim. Bu bölümde de uzun süre çalıştım. Havalimanında çalışırken en keyif aldığım zamanlardı diyebilirim. Tabi her ne kadar boarding bölümüne geçmiş olsam da uçağımın olmadığı ya da çok fazla iş yoğunluğu olduğun zamanlarda kontuar bölümünde çalışmaya gidiyordum.

Kontuar ve boarding bölümlerinde ne kadar süre çalıştınız?

Çok uzun süre çalıştım. Net tarihleri vermem mümkün değil; çünkü çalıştığım bölüm kontuar ve boarding oluyordu. Bazı zamanlarda, aslında çoğu zaman, arrival, boarding ya da anons masasına, yani bu bölümlerin ofis birimlerine yardımcı olmaya, çalışmaya gidiyordum. İç hatlarda tüm bölümlerde çalışıyordum. Bu herkes için böyleydi. Yani boarding’te çalışıyorsanız kontuara, kontuarda çalışıyorsanız arrival’a çalışmaya gidebiliyordunuz. Ben de çalıştığım altı yıl boyunca iç hatlarda her işi yaptım. Burada sadece anons bölümünü belirtebilirim. Herkesin yapmadığı ve yapamayacağı anons bölümünde de uzun süre çalıştım.

HİÇ KİMSE BENDEN İSTEMEDİĞİ HALDE TÜM ANONS KALIPLARINI EZBERLEDİM

İç hatlarda anons bölümünde mi çalıştınız?

Evet, iki yıl gibi uzun bir süre bu bölümde çalıştım. Ama dediğim gibi bu bölümde çalışırken, diğer birimlere çalışmaya gidebiliyordum. Boarding’te çalışırken çok yakın arkadaşlarımdan biri anonslara bakıyordu. O çalışırken sürekli yanına gidiyor, hatta ona yardım ediyordum. Bu süreçte anons yapmayı denedim. Belirli anons kalıpları vardı, onları ezberledim. Hiç kimse benden bu kalıpları ezberlememi, anons bölümüne yardımcı olmamı istememişti. Çünkü kendinizi geliştirecek olan, eğer başarılıysanız hangi işi yapacağınızı seçecek olan sizsiniz. Bende her şeyi kendi isteğimle, kendi çabamla yaptım ve anons bölümünü talep ederek, bu bölümde çalışmaya başladım.

Bahsettiğiniz anons kalıpları nelerdir? Bu bölümden bahsedebilir misiniz?

Anons bölümü, boarding sorumlusu iletişim halinde olduğumuz bir bölüm. Yani yolcuların uçağa alınması ve alınmaması durumuyla ilgili, yolcuya bilgiyi anons yoluyla aktarıyoruz. Anons kalıpları dediğim şey, uçağın o andaki durumu ile ilgili, kapı değişikliği, rötar vb. durumlarla ilgilidir. Her anonsun, havayolu işletmesi tarafından belirlenmiş standart bir kalıbı vardır. Ben de bunları ezberlemiştim.

Hangi anonsları yapıyorsunuz?

Uçakların son çağrı anonsları, boarding’te kapı değişikliği anonsları, uçakların gecikmesi ya da iptali anonsları, tevhit anonsları, ikram anonsları, aklıma ilk gelenler bunlar.

Tevhit anonsu ve ikram anonsu ne demek?

Uçakların rötara girmesiyle, yolcuların yemek yiyebilecekleri cafe ve restoranların isimlerini anons ediyoruz. Tevhit anonsu dediğimiz de, belirli sebeplerle birleştirilen iki tarifeli uçuşun bilgisi anonsudur.

Altı yıl boyunca sadece iç hatlarda mı çalıştınız?

Dış hatlarda çalıştığım da oldu, ama çok kısa süreydi. Bir iki ay dış hatlarda boarding departmanında ve özel hizmet gerektiren Amerika-Londra-Telaviv kontuarında supervisor olarak çalıştım. Ama hiçbir zaman dış hatlarda çalışmayı istemedim ve her seferinde iç hatlara geçmeye başardım. Başardım diyorum, çünkü havalimanında çalışırken sizin ne istediğinizin, ne söylediğiniz pek fazla önemi olmuyor. Yani ilgili birimde iyi bir boarding personeline ihtiyaç varsa gitmek zorunda kalıyorsunuz. Bir de iç hatlar CIP’de bir ay çalışmıştım. Personel ihtiyacının olduğu yerlere gittim ve çalıştım. Yine mesailerde, personel eksiğinde, çok yoğun günlerde dış hatlara çalışmaya gittim. Ama çalıştığım altı buçuk yılın altı yılı iç hatlarda geçti. Bu yüzden biri sorduğunda, evet iç hatlarda çalıştım diyorum.

Havalimanında yeni çalışmaya başlayacak Yolcu Hizmetleri Memuru, ilk önce iç hatlarda çalışmaya başlamalı gibi yaygın bir düşünce var. Bununla ilgili neler söylemek istersiniz?

İşe yeni başlayanların iç hatlarda çalışmaya başlaması gerektiğini düşünüyorum. İşi daha iyi öğrenmesi, kısa sürede deneyim sahibi olması için. Çünkü iç hatlar, dış hatlar ile kıyaslandığında aynı büyüklükte değil. Bunu tüm çalışanlar ve yolcular biliyor. Tabi Atatürk Havalimanı için konuşuyorum. İç hatlarda kontuar, boarding, denied, anons, bu bölümler birbirlerine çok yakın olduğu için iletişim çok hızlı. Bu bölümlerin herhangi birinde bir sıkıntı yaşandığında ya da yaşadığınızda, herhangi bir hata olduğunda, bunu çok hızlı bir şekilde duyabiliyordunuz. Çünkü bölümler birbirine çok yakın, çalışan sayıları dış hatlara göre daha az, iletişim daha kuvvetli. Bu sebeple, yeni işe başlayan kişilerin işi öğrenmeleri açısından iç hatlarda çalışarak başlamalarının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Tabi bu her zaman böyle olmuyor. Sadece işi bilen biri olarak kendi fikrimi söylüyorum.

İNSANLARA İYİLİK YAPMA İSTEĞİNİZ YOKSA YOLCU HİZMETLERİ MEMURU OLMAYIN

Havalimanında staj yapmaya başlayan ve başlayacak olan birçok öğrenci var. Onların da bazıları iç hatlarda bazıları dış hatlarda staja başlıyor. Uzun yıllar havalimanında çalışan biri olarak, onlara neler önerirsiniz?

Söylediğim gibi ben havalimanında severek çalıştım. Severek çalışırsanız her zaman başarılı olursunuz. Sürekli öğrenmek isteyin, merak edin, sorun, çaba gösterin… Size işi öğretmek isteyenlerin yanında durun. Havalimanında büyük bir operasyon var ve size işi öğretecek olan kişiler zaten en çok çalışan kişilerdir. Siz de bu kişileri keşfedin, onları izleyin, gözlemleyin. Çünkü kendinizi geliştirecek olan sizlersiniz. Hep daha çok çabalayın. Staj sürenizi iyi değerlendirin, öğrenmeye, anlamaya gayret edin. Ve eğer bu işin size göre olmadığını düşünürseniz, bu işi yapmaya başlamayın. Yol yakınken sevdiğiniz şeylere yönelin.

DAHA BİTMEDİ…

Yolcu Hizmetleri Memuru olmak güleryüz gerektirir, moralinizin bozuk olduğu zamanlarda dahi tebessüm etmeyi başarabilmelisiniz. Kendinizden emin bir şekilde, dik durmalısınız, işe hakim olduğunuzu, bildiğinizi göstermelisiniz. Çalışırken disiplinli olmalısınız ve işi temiz yapmalısınız.

VE EN ÖNEMLİSİ…

Bir işte başarılı olmak, işi temiz yapmak, o işi sevmekle ilgilidir. İşi öğrenirseniz, iyi ya da kötü bir şekilde devam ettirirsiniz. Ancak içinizde insanlara karşı bir sevgi ve iyilik yapma isteği yoksa, bu önce size zarar verir. Bir yolcunun size sorduğu her soruda mutsuz oluyor ve karşınızdaki kişiyi, belki de çalışma arkadaşlarınızı mutsuz ediyorsanız, Yolcu Hizmetleri Memuru olamazsınız. En azından bana göre olmamalısınız.

Havalimanında birlikte çalıştığımız ve çalışmadığımız yöneticilerimizi, çalışma arkadaşlarımızı, onların iyi ve kötü yanlarını kamera karşısında konuştuk. Tabi konuştuğumuz şey yöneticiler ve çalışanlar olunca sohbetimiz de uzun oldu. İyi seyirler.

 

1 COMMENT
  • sevda

    1 sene ago

    bende havalanında çok çalışmak istiyorum umarım başvurularıma geri dönüş olur

Bir Cevap Yazın