BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Uçak Temizlik Operasyonu – İbrahim KÜTÜK

2010 – 2016 yılları arasında Turkish Ground Service’de aynı vardiyada çalıştığım, aynı semtte oturduğum ve aynı serviste havalimanına gidip geldiğim arkadaşım İbrahim KÜTÜK ile bir araya geldik. Uzun süre harekât biriminde çalıştıktan sonra şef olarak Uçak Temizlik Birimi’ne geçiş yapan İbrahim ile Uçak Temizlik Birimi’ni ve bu birimde yürütülen operasyonu konuştuk.

17.03.2017

Merhaba. Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

1 Aralık 1988 İstanbul doğumluyum. Ege Üniversitesi Ziraat Bölümü ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi İşletme Bölümü mezunuyum. 2009 yılında Balıkesir’de ziraat teknikeri olarak çalıştığım sırada İstanbul’da birçok iş başvurusunda bulunmuştum. Bu şirketlerden biri de Türk Hava Yolları’ydı. 2009 yılında Türk Hava Yolları’nın yer hizmetleri için mülakatlarına girdim. Turkish Ground Service adlı bir şirket kurulduğunu ve bu mülakatların, bu şirkette çalışacak kişiler için olduğunu da o zaman öğrendim. Ve 2010 yılında işi THY’den devir alan TGS’de ilk harekât memurlarından biri olarak çalışmaya başladım. Yaklaşık 4 yıl harekât memuru olarak çalıştıktan sonra Uçak Temizlik Koordinasyon Bölümü’ne geçiş yaptım. 3 yıldır da bu birimde Uçak Temizlik Şefi olarak çalışıyorum.

Havacılık sektöründe çalışmaya başlamanız planlı değildi, sanırım.

Planlı değildi; ama çalışmaya başladıktan sonra işimi çok sevdim. Tabi bir de yeni kurulan bir şirketin ilk çalışanlarından, ilk harekât memurlarından biri olarak çok hevesli ve istekliydim.

HAREKÂT MEMURU UÇAĞA İLK GİDEN VE UÇAKTAN SON     AYRILAN KİŞİDİR

TGS’de ilk harekât memurlarından biri olarak bu birimde çalışmaktan kısaca bahsedebilir misiniz?

Harekât eğitimleri aldığımız sırada bazı Türk Hava Yolları Harekât Memuru arkadaşlar “Bu birimi öyle bir seveceksiniz ki…” diye cümleye başlarlardı. Bunun doğru olduğunu da çalışmaya başlayınca anladım. Apronda olmak, operasyonu yürütmek, uçak temizlik, yükleme, boarding, uçağın dengesi, emniyeti, kaptanlarla olan iletişim… Bir uçağın kalkışta ya da gelişte tüm operasyonuna dahil olmak, sanırım diğer departmanlarda çalışmaktan daha farklıydı. Yani uçak temizlik çalışanı uçağı temizler, Yolcu Hizmetleri Memuru boarding yapar, kabin amiri ekibi yönetir; ama harekât tüm bu saydığım operasyonlar da dahil birçok operasyonu yönetir ve takip eder. Bu yüzden harekât memuru uçağa ilk giden ve uçaktan son ayrılan kişidir diyebilirim.

Çok sevdiğiniz Harekât Birimi’nden Uçak Temizlik Birimi’ne geçişiniz nasıl oldu?

TGS’de Uçak Temizlik Koordinasyon Müdürlüğü kuruldu. Bu birim için etkin ve tecrübeli yöneticilere ihtiyaç vardı. Bu ihtiyaç işletme içerisinden karşılandı. Benimle birlikte bir kaç harekât memuru arkadaşlara teklifler yapıldı. Ben de bana yapılan bu teklifi kabul ederek uçak temizlik birimine geçiş yaptım.

BİR ŞEYİN TEMİZ OLMASI BAZEN KİŞİDEN KİŞİYE GÖRE DEĞİŞEBİLİYOR

Uçak Temizlik Koordinasyon Birimi’ne geçiş yaptığınız süreçten bahsedebilir misiniz?

Öncelikle bu birimde çalışmaya başlayınca temizliğin çok göreceli bir kavram olduğunu öğrendim. Bir şeyin temiz olması bazen kişiden kişiye göre değişebiliyor. Yani bana göre temiz olan size göre temiz olmayabilir. Örnek olarak siz çok titiz birisinizdir. Uçakta yemek masasının tükenmez kalem ile çizildiğini görürsünüz ve bu masa kirli dersiniz. Ama ben o kalem çiziğini görmeyebilirim, önemsemeyebilirim ve masa temiz derim. Bu kişiye göre değişebilir. Tabi çalışanlar için bu kavramın bir standardının olması gerekir. Yani onların standartları, en iyi ve en temiz işi yapmak olmalıdır. Bu noktada ekipteki çalışma arkadaşlarımızın algısını değiştirmeye çalıştık. Onların temizlediği yerleri gözle görerek yaptığı işin sonucunu anlık olarak değerlendirmesini ve işi nasıl kaliteli bir şekilde yaptığını görmesini sağladık.

Peki, memur olarak çalıştıktan sonra şef olmak konusunda neler söyleyebilirsiniz?

Harekât memuru olarak çalışırken, uçak temizlik, boarding, bagaj yükleme ve boşaltma, balans vb. birçok işi takip eder ve yönetirsiniz. Ama uçak temizliğinin ya da boarding operasyonunun kendi içerisindeki teknik bilgilerini detaylı bir şekilde bilemezsiniz. Uçak temizlik birimine geçtiğimde teknik olarak eksikliklerimin olduğunu biliyordum ve bunları öğrenme konusunda biraz heyecanlıydım. Ama işin teknik kısmını öğrenmek, ekibimdeki arkadaşlarla doğru iletişimi sağlamak ve operasyonu etkin bir şekilde yönetmek başarıyı da beraberinde getirdi diyebilirim.

Uçak Temizlik Birimi’ndeki operasyondan ve işin teknik kısmından bahsedebilir misiniz?

Uçak temizlik operasyonunda, beş çeşit uçak temizlik çeşidi vardır. Mini temizlik, transit temizlik, kısmi konaklama, konaklama temizlik, derin temizlik. Öncelikle uçağa, süreleri ve detayları bakımından çeşitlilik gösteren bu uçak temizlik çeşitlerinden hangi operasyonunu uygulanacağı önemlidir. Çünkü zamanla yarışıyoruz ve yürütülen operasyonun kurallarına uymalıyız. Bunun haricinde Uçak temizliğin kullanılan ilaçlar ve bezler farklılık gösterir.

Çalışanların ellerinde gördüğümüz mavi renkte, kırmızı renkte, sarı renkte olan bezlerden bahsediyorsunuz, değil mi?

Evet, bu bezlerden bahsediyorum. Ana renkte üç farklı bez vardır. Mavi, sarı ve kırmızı bezler. Mavi bez masaların, galley yüzeylerinin ve yan panellerin temizliğinde kullanılır, sarı renkli bez uçağın pencerelerinde ve tuvalet aynasında kullanılır. Kırmızı renkli bez tuvalet temizliğinde kullanılır; ama kendi içerisinde de koyu kırmızı ve açık kırmızı renk olarak ikiye ayrılır. Açık kırmızı renk olan bez tuvaletin klozetinin üst kısmını ve tavanı temizlemek için, koyu kırmızı renk ise klozeti ve aynı hizadaki yan panelleri temizlemek için kullanılır. Yine mop kullanımında, mavi ve kırmızı renk ayrımı vardır. Mavi renk galleyde, kırmızı renk ise sadece tuvalet zemininde kullanılır. Yine tüm bu renklerle birlikte kullanılacak ilaçlar da farklılık göstermektedir. Bu da örnek olarak tuvalet temizliğinde kırmızı bez ile kullanılacak ilacın daha fazla dezenfektan içerici maddeler taşıması gibidir.

Bu renklerin farklı olmalarındaki amaç bezlerin yapısından mı kaynaklanıyor?

Bezlerin farklı renklerde olmasının sebebi yapılarından değil, doğru alanda doğru bezin kullanılmasından kaynaklanıyor. Yani kırmızı renkte bezler tuvalet temizliği için kullanıyor. Siz bu bezi alıp galley temizliğinde kullanmamalısınız. Ya da sarı renkteki pencere için kullanılan bez ile klozeti temizlememelisiniz. Tabi saydığım bu teknik kısımlar operasyonunun bir kısmı. Geliş seferlerinde eğer uçakta unutulan eşyalar var ise ilgili birime haber verilmesi ya da kalkış yapacak uçak için yüklenecek malzemelerin, battaniye, yastık, kulaklık, çöp torbası, tuvalet kağıdı, business yolcular için uyku seti gibi malzemelerin takibi de yine Uçak Temizlik Koordinasyon Müdürlüğü tarafından gerçekleştiriliyor.

Hangi uçağa ne kadar battaniye, kulaklık, uyku seti yükleyeceğinizin kararı nasıl veriliyor?

Her uçuşa ait uçağa yüklenecek malzeme listesi THY tarafından hazırlanıyor. Uçağa yüklenecek bu malzemeler de TGS tarafından değil, başka bir şirket tarafından hazırlanıyor. Biz TGS Uçak Temizlik olarak bu malzemeleri uçağın yükleme şekline göre uçağa yüklüyoruz ve bu malzemelerin takibini yapıyoruz.

Havacılık bölümlerinden mezun olacak ve havalimanında farklı birimlerde çalışacak kişilerin uçak temizlik operasyonunu bilmesi gerekir mi?

Kesinlikle bilmeleri gerekir. Hizmet sektöründe yer alıyoruz ve müşterilerimizi memnun etmek hepimiz için çok önemli. Hangi birimde çalışırsak çalışalım, yolcuyu ne kadar memnun edersek edelim, uçak temizliği ile ilgili küçücük bir kusur olduğunda ve yolcu memnun olmadığında, işler yolunda gitmeyebilir. Bu yüzden apronda hangi işi yapıyor olursak olalım, uçak temizliği ile ilgili araçları, bez çeşitlerini ve ilaçları tanımamız önemli. Bu özellikle havalimanındaki bütün birimler için geçerli. Diğer birimlerde ne iş yapıldığı, hangi ekipmanların kullanıldığını bilmeliyiz.

BİZ ÖĞRENDİĞİMİZ ÇOĞU ŞEYİ SORARAK ÖĞRENDİK

Sektörde çalışan öğrencilere neler önerirsiniz?

Öğrenciler sorabildikleri kadar soru sorsunlar. Biz öğrendiğimiz çoğu şeyi sorarak öğrendik. Yani biz bir şey sormadığımızda, kimse bize gelip de bu iş şöyle yapılır, bu iş böyle yapılır demedi. Ve öğrendikçe fark ettik ki, bunun sonu yok, öğrenmenin sonu yok… Bu yüzden hiç çekinmesinler ve hep sorsunlar. Bir de mutlaka havacılık gündemini ve gündemde neler olup bittiğini takip etsinler. Bilgilerini hep güncel tutsunlar.

İbrahim ile bu röportajı yapmak beklediğimden çok farklı gelişti. Sorduğum soruları cevaplarken, geçmiş günlere gidiyor ve sanki o günleri tekrar yaşıyordu. Heyecanı, duyguları, düşünceleri, verdiği örnekler, öneriler… Keyifli bir sohbetti. İyi seyirler.