BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Yolcu Hizmetleri Memuru – Canan GÜL

Yolcu Hizmetleri Memuru kimdir?

Yolcu Hizmetleri Memuru hangi işleri yapar?

2008 yılından beri Atatürk Havalimanı’nda Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalışan, Canan Gül ile Yolcu Hizmetleri Memuru hakkında merak edilenleri konuştuk. 2010-2016 yılları arasında kendisiyle birlikte çalışma fırsatı bulduğum çok değerli arkadaşım Canan Gül’e, deneyim ve tecrübelerini paylaştığı için çok teşekkür ediyorum.

24.01.2017 – Atatürk Havalimanı

TARİHİ MEKÂNLARDAN HAVALİMANINA GEÇİŞ

Merhaba. Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

1988 yılında İstanbul Şişli’de doğdum. Lise öğrenimimi Haydar Akçelik Anadolu Meslek Lisesi’nde İç Mekân Tasarımı Bölümü’nde, üniversiteyi ise Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Restorasyon Bölümü’nde okudum. Üniversite stajını Diyarbakır’da İtalyan kazısında ve İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi’nde kutsal emanetler bölümünde yaptım. Yıldız Teknik Üniversitesi sayesinde Türkiye’deki birçok tarihi eseri restore etme ve fotoğraflama şansına sahip oldum. Diyarbakır’daki kazıda, havacılığa ilgisi olan bir hocam vasıtasıyla Türk Hava Yolları part time iş ilanına başvuruda bulundum. Başvuru sonucunda mülakatlara çağırıldım ve işe kabul edildim. Aslında bu süreç, tek başıma yaptığım ilk başarımdı. Böylelikle, 2008 yılında okuluma devam ederken, Türk Hava Yolları’nda iç hatlarda Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalışmaya başladım.

Yolcu Hizmetleri Memuru olarak Türk Hava Yolları’nda çalışmaya başladınız diyebiliriz.

Evet, 2008 – 2009 yılında Türk Hava Yolları’nda part time olarak çalışmaya başladım. 2010 yılında yeni kurulan Turkish Ground Service adlı yer hizmetleri şirketine geçiş yaptım. Bu şirkette yine Yolcu Hizmetleri Memuru olarak, Türk Hava Yolları için çalışmaya devam ettim.

Yolcu Hizmetleri Memuru hangi işleri yapar?

Yolcu Hizmetleri Memuru, genellikle, yolcunun havalimanına girdiği andan itibaren uçuşu ile ilgili check,in, boarding, arrival işlemlerini yürüten kişi olarak tanımlanır; ancak bu çok eksik bir tanımdır. Bana göre Yolcu Hizmetleri Memuru, yolcu daha havalimanına gelmeden, uçuş biletini satın aldığı andan itibaren, uçuşunu gerçekleştirip bagajını aldığı ana kadar, tüm işlemlerde hizmet veren kişidir. Havaalanında verilen hizmetler, check-in, boarding, arrival, vize kontrol, uçağa yüklenecek ikram hizmetleri, uçak gidiş kapılarında yapılan anonslar, bagajlarla ilgili Kayıp Eşya, kaçak yolcular ve sınır dışı edilen yolcular için gümrüklü alanda yer alan Deporte, fazla satış olan uçuşlar için hizmet veren Denied hizmetleridir. Ama yolcu biletini aldığında, daha alana gelmeden bilet satışı arayarak ya da otel hizmetleri ile ilgili Hotel Desk’i arayarak bilgi almak isteyebiliyor. Aynı şekilde uçuşunu gerçekleştiren bir yolcu havayolu şirketine yazılı olarak teşekkür ya da şikayet yazabiliyor. Bu işlemleri yaparak yolcuya hizmet veren kişi yine Yolcu Hizmetleri Memuru oluyor.

Siz Yolcu Hizmetleri Memuru olarak hangi işleri yapıyorsunuz? Ya da bu zamana kadar hangi departmanlarda çalıştınız?

Part-time zamanında iç hatlarda check-in ve boarding işlemlerini yürüttüm. Turkish Ground Service’de çalışmaya başladığımda iç hatlar Kayıp Eşya birimine geçtim. Nisan 2010 tarihinde İzlanda yanardağ patlamasının yaşanması ile bu ofisteki çalışmam sona erdi. Dış hatlarda tüm uçuşlar iptal olduğu için tecrübeli ve deneyimli personellere ihtiyaç vardı. Böylelikle dış hatlarda kontuarda çalışmaya başladım. 6 ay sonra tekrar birim değişikliği yaşadım. Aslında havalimanındaki en büyük değişikliği yaşadım diyebilirim. Çünkü 5 yıldan fazla çalışacağım vize-boarding departmanına geçiş yaptım.

VİZEDE HER YOLCU İÇİN ORTALAMA 1 SANİYEMİZ VAR

Vize-boarding departmanı kulağa çok hoş geliyor. 5 yıl da çok uzun bir süre olmalı.

Boarding departmanında tam 6 ay çalıştım. Bu işi yaparken, sürekli yeni bilgilerle kendimi geliştiriyordum. Her gün yeni bir şeyler öğreniyor ve uyguluyordum. Ön planda olmak da hoşuma gidiyordu. Sonrasında vize bölümüne geçtim ve bu bölümde tam 5 yıl çalıştım. Vize bölümü için 5 yıl çok uzun bir süre, anlatılacak çok şey var. Ama şunu söylemek isterim bu bölümde başarılı olmamda en önemli kişi şefimiz Elif Hergünvarım’dı. Onun beni cesaretlendirmesi ve desteklemesi sayesinde vize bölümüne geçtim. Kendisi uzun yıllar Türk Hava Yolları’nda çalışmış, Turkish Ground Service’de şefimiz olarak tecrübeleriyle bize çok şey öğretmişti. Sonrasında emekli oldu ve ayrıldı.

Havalimanında Yolcu Hizmetleri Memuru olarak vize bölümünde çalışmaktan kısaca bahsedebilir misin? Bu bölümde süreç nasıl işliyor?

Örnek vererek açıklayacak olursam, 150 kişilik bir uçakta vize-boarding için verilen süre 15-17 dakikadır. Bu durumda vize görevlisinin pasaporta bakma süresi 1 saniyedir. Bu 1 saniyede istenen şey ise yolcunun pasaportta yazan tüm bilgilerinin incelenmesi (adı, soyadı, uyruğu, pasaport süresi, vizesinin geçerlilik süresi vb.) ve uçağa geçiş izninin olup olmadığına karar verilmesidir. Dışarıdan bakıldığında vize personelinin görevi bu şekilde görünür. Aslında vizede çalışan personelin görevi sadece sisteme bakıp, pasaporta bakıp, yolcuya uçağa geçme onayı vermek değildir. Bunun yanı sıra ülkelere ait çeşitli pasaportları tanımak, sahte pasaportu bir bakışta ayırt etmek, uçağa binmek için bekleyen yüzlerce yolcu arasında sahte seyahat eden yolcuyu bir bakışta ayırt edebilmek gerekir.

Vizede çalışırken bir diğer önemli konu da gündemi takip etmektir. Ülkelerin vize prosedürleri siyasi ilişkilere göre bir anda değişebilir. Örnek olarak Türkiye-Rusya ilişkilerini verebiliriz. Daha düne kadar Türk vatandaşları vizesiz olarak Rusya’ya seyahat ederken, Rus uçağının düşmesiyle, bugün Türk vatandaşları vizesi olmadan Rusya’ya seyahat edemezler. Yine İsrail – Filistin – Mısır ilişkilerini bilmeniz ve takip etmeniz gerekir. Çünkü bu ülkelerdeki giriş ve çıkışlar anlık olarak değişmektedir. Gündemi takip etmek, fikir yürütmek, diğer arkadaşlarınızla fikir alışverişi yapmak çok önemli. Tabi bunun yanı sıra şirket tarafından bildirileri takip ediyor ve ülkelerin konsolosluklarından gelen görevliler tarafından verilen eğitimlere katılıyoruz.

KARİYERİMDE HAVACILIK PLANLAMIYORUM

Yolcu Hizmetleri Memuru olarak gelecek kariyerinizde neler planlıyorsunuz?

Şuan Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalışıyorum; ancak ileriye yönelik havacılık sektöründe bir kariyer planlamıyorum. Daha çok mesleğime yönelmeyi düşünüyorum. Sanatla ilgilenmeyi, üretmeyi seviyorum. Şuan bununla ilgili sanal projeler de yürütüyorum. Gittiğim ülkelerde tarihi yerlerin ve yapıların fotoğraflarını çekiyorum. Sonrasında bu fotoğrafları kara kaleme alıyorum veya yağlı boya çalışıyorum.

FARKINDALIĞIN EN GÜZEL ÖRNEĞİ İLE TANIŞTIM

Havacılığın ülkemizdeki hızlı gelişimi ile birlikte üniversitelerde Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri bölümleri açılıyor ve açılmaya da devam ediyor. Bu bölümlerde okumak isteyen ya da bu bölümlerden mezun olacak öğrenciler için önerileriniz nelerdir?

Mesleğiniz ne olursa olsun, ister Yolcu Hizmetleri Memuru, ister Harekât Memuru, ister mimar ya da aşçı, mesleğinizi doğru ve etik şekilde yapmalısınız. Bunu yaparken farkındalık yaratmalı ve kendinizi tatmin etmelisiniz. Bu konuda aklıma gelen güzel bir örneği paylaşmak istiyorum. Havalimanında gümrüklü alandaki yemekhanede yemeğinizi yedikten sonra yemek tepsinizi, küçük bölmelerden oluşan bir yerden mutfağa bırakırsınız. Arka tarafta da mutfakta çalışan insanlar vardır. Bende bir gün tepsimi bırakırken arka taraftan gelen hoş bir ıslık sesi duydum. Islığı çalan kişinin yemekhanede bulaşıkçılık yapan orta yaşlarda bir adam olduğunu gördüm. Belki de kimsenin beğenmeyeceği bir işi yapıyordu; ama bunu eğlenceli hale getirerek, gülümseyerek yapıyor ve arka planda kalan bir işi çok güzel bir şekilde ön plana çıkarıyordu. Onun kendisine kattığı bu farkındalık ile beni çok etkilemişti. Kendi hayatımda yapabileceğim farkındalıkları hatırlatmıştı.

Yolcu Hizmetleri Memuru olmak isteyen kişiler şunu bilmeliler ki, havalimanında yapılan iş aynı; ama bizler, duygularımız, düşüncelerimiz ve iletişimde bulunduğumuz kişiler farklı. İlişkilerimizi geliştirmeli ve empati yapabilmeliyiz. Gerekirse bu konularda eğitimler almalıyız. Ve önemlisi hangi işi yapıyor olursak olalım, o işi dünyanın en önemli işi gibi yaparak farkındalık yaratmalıyız.

“Son olarak neler söylemek istersiniz?” sorusunun cevabı için Atatürk Havalimanı’nda buluştuk. Çok keyifli bir sohbetti. İyi seyirler.

1 COMMENT
  • Gorkem

    5 ay ago

    Yer hizmetleri araçları slaytında catering ve fuel truck’a yer verilmemiş…

Bir Cevap Yazın