BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP
Güncel

“Türk Hava Kurumu İnönü Havacılık Eğitim Merkezi Planör Uçuş Okulu”

2018 Haziran ayında Avcılar Gençlik Merkezi olarak Türk Hava Kurumu İnönü Havacılık Eğitim Merkezi’ne gerçekleştirdiğimiz ziyaret ile Planör Uçuş Eğitim Okulu hakkında bilgi sahibi olduk. Bilmediğimiz ve tahmin edemeyeceğimiz birçok detayı öğrendik. Pilot olmak isteyen, pilotluğu meslek olarak yapmak isteyen ya da yeteneklerini geliştirmek için uğraşan, uçağı uçurmayı hayal eden; ancak belirli sebeplerle pilot olamayacağını düşünen, uçağı sürmesinin imkansız olduğunu söyleyen milyonlarca gencin yaşadığı Türkiye’de, Türk Hava Kurumu sayesinde hayallerin gerçeğe dönüşebileceğini gördük.

Türk Hava Kurumu İnönü Havacılık Eğitim Merkezi’nde Planör Uçuş Eğitim Okulu’nda Uçuş Öğretmeni olan Emre Yasdıman tarafından planörün özelliklerini, planör ile nasıl uçuş yapıldığını, Türk Hava Kurumu’nda Planör Uçuş Okulu’na başvuru sürecinin nasıl olduğunu, kimlerin bu okula yazılabileceğini, kimlerin uçuş yapabileceğini detaylı bir şekilde konuştuk. Emre Yasdıman Hoca’mın da katkılarıyla tüm bu bilgileri, siz değerli havacılık tutkunları için derledim.

Planör, sabit kanatları yapısı sayesinde kaldırıcı güç oluşturarak havada süzülme kabiliyetine sahip ve havadan ağır motorsuz hava aracıdır.

Öncelikle havadan ağır motorsuz hava aracı olarak özelliklerine değinecek olursak;

  1. Planörlerde motor bulunmaz ve tamamen meteorolojik akımlar termik aktiviteleri ve çarpma rüzgar dediğimiz yelken uçuşu ile uçuşlarını gerçekleştirir. Bulutların oluşturacağı kaldırıcı kuvveti, güneşin açısını vb. hesaplayarak uçuşunu gerçekleştiren planör pilotları, meteorolojiyi iyi bilirler.
  2. Planör, motoru olmadığı için diğer uçaklardan daha güvenlidir. Herhangi bir yanma ve patlama tehlikesi yoktur.
  3. Motor olmaması sebebiyle kanatları uzundur. Süzülüş kabiliyeti oldukça fazladır.

Planör özelliklerinde değinilecek bir diğer konu planörlerin kanat yapısıdır. Planörlerin kanat açıklığı normal uçaklardan çok uzundur. Motoru olmadığı için uzun kanatlar sayesinde hava akımının daha fazla kanatlardan geçmesi sağlanmakta ve havada daha fazla tutunabilmektedir.

Planörde düz uçuş sürati 100 km olmakla birlikte, maksimum çıkabildiği sürat 215 kilometredir. Kokpitte yer alan göstergeler sayesinde uçuş gerçekleştirilir. Varyometre dediğimiz gösterge artı iki değerini gösterdiğinde, bir saniye içinde havanın ve termal aktivitenin kuvvetiyle irtifa alır. Metre cinsinden gösterge saatinden, kokpitteki küçük bir telsizden ve hava freni adı verilen mavi bir koldan yararlanılır. Planör uçuşunda paraşüt bulunması da zorunludur.

Planörlerde dünya standartlarına uygun iki acil durum paraşütü bulunması zorunludur. Havada herhangi bir acil durum yaşandığımızda, kokpitin yan kısmında bulunan kırmızı kollar ileriye itilerek planörün kanopisi açılır ve planörden dışarı atlanarak paraşüt açılır. Planörde herhangi bir şekilde fırlatma durumu söz konusu değildir.

Planör ile kalkışlar

Planör ile kalkış iki şekilde gerçekleştirilir.

  1. Rüzgarın istenen şekilde olmadığı zamanlarda tek motorlu bir uçak yardımıyla kalkış yapılır. 50 metrelik bir halat, tek motorlu uçağın arkasına bağlanarak kalkış gerçekleştirilir. Planör istenen irtifaya gelindiğinde ise halattan ayrılır ve tek başına uçuşa devam edilir.Vinç sistemi yardımıyla kalkış yapılır.
  2. Vinç, çelik halatlar, kanca sistemi kullanılarak yapılan bu kalkış, İnönü Havacılık Eğitim Merkezi’nde uygulanmaktadır. İnönü meydanında yedi ay boyunca kuzey rüzgarları hakimdir ve rüzgara dönük bir şekilde kalkış yapılır. Çift makaralı sistem sayesinde bir araba yardımıyla, çelik halatlar ile kalkış gerçekleştirilir.

Türk Hava Kurumu Planör Uçuş Okulu

15 yaşını bitirmiş, 16 yaşından gün almış olan ve sağlık raporu elverişli olan herkes (üst yaş sınırı yoktur) Planör Uçuş Okulu’na başvuru yapabilir. Burada gerekli diğer konular ise aşağıdaki gibidir:

Tahsil   :    En az ilköğretim okulu mezunu olmak

Boy      :    En az 1.55 m, en fazla 1.90 m boyunda olmak

Kilo      :    En az 45 kg, en fazla 90 kg ağırlığında olmak

Planör Uçuş Okulu’na başvuru yapabilecek adaylar bulunduğu il veya ilçelerdeki kendilerine en yakın Türk Hava Kurumu Şubelerine giderek üyeliklerini gerçekleştirecekler. Üyelikleri kabul edilen adaylar okulumuza müracaat edebilecektir. Bu müracaat sonrasında Türk Hava Kurumu İnönü Havacılık Eğitim Merkezi Planör Uçuş Okulu’nda verilen üç günlük teorik eğitim sonrasında sınav gerçekleştirilir. Sınavda başarılı olan adaylar uçuş eğitimlerine başlar. Uçuş eğitimleri de dahil tüm süreç 15 günlüktür.

Adayların imkansız olduklarını düşündükleri pilot olma hayallerinde en önemli konu ücretlerin ne olduğudur. Türk Hava Kurumu’nda üyeliklerin ve eğitimlerin tamamı ücretsizdir. Pilotluğa giden yolda ilk adım olarak görülen Planör Uçuş Okulu, havacılık tutkunlarına kapılarını sonuna kadar açmıştır.


Türk Hava Kurumu İnönü Havacılık Eğitim Merkezi Planör Uçuş Eğitim Okulu’nda Eğitim Veren Uçuş Öğretmeleri

  1. Ali AÇAN (OKUL MÜDÜRÜ)
  2. Oğuzhan TUNCA (EĞİTİM ŞEFİ)
  3. Barış MERAL (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  4. Aydın AYHAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  5. Ali İhsan KIRAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  6. Murat HOZAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  7. Erşen KAVUŞTURAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  8. Emre YASDIMAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  9. Kamile YASDIMAN (UÇUŞ ÖĞRETMENİ)
  10. Tarık ÖZTÜRK (UÇUŞ ÖĞRETMENİ ADAYI)

Kamile YASDIMAN kimdir?

Planör Uçuş Öğretmeni olarak görev yapan Plt Kamile YASDIMAN, normal şartlarda Coğrafya Öğretmeni olup, 2011 yılından beri havacılığa verdiği gönül sayesinde bu işten kopamamış ve gerekli eğitimleri alarak 2015 yılından beri de öğretmen pilot olarak görev yapmaktadır. Sadece pratik anlamda değil, teorik anlamda da pilotların kendilerini geliştirmesi gerektiğine inanan YASDIMAN, görev yaptığı süre içerisinde ilk önce Havacılık Klimatolojisi alanında yüksek lisansını yapmış daha sonra Meteoroloji ve Klimatoloji alanında doktorasını yaparak kısa süre içerisinde mezun olmayı hedeflemektedir. Planör pilotlarının havayı koklamaları gerektiğine inanan Kamile Hanım’ın, uzun yıllar Türk Gençliği’ne havacılığı sevdirme misyonunu gerçekleştirmek için sahip olduğu tüm bilgi birikimini aktarma yönünde oldukça hevesli olduğu gözlerinden okunmaktaydı. Aynı zamanda Kamile YASDIMAN, çok hafif hava araçları sınıfında yer alan Ultralight uçaklarına ait lisansa da sahip olup, en kısa süre içerisinde bu sınıfın da öğretmenliğini almayı hedeflemektedir.

Emre YASDIMAN kimdir?

Tabiri caizse kurum içerisinde doğan Emre YASDIMAN, çocukluğundan itibaren havacılığın tam da kalbinde büyümüş. İlk olarak havacılığa model uçak ile adım atan YASDIMAN, bu alanda ilerleyerek gerekli olan tüm eğitimleri THK bünyesinde ücretsiz olarak almış ve Model Uçak Öğretmeni sertifikası alarak havacılık eğitimine başlamıştır. Daha sonra gönlünü 2007 yılında Planörcülüğe kaptıran YASDIMAN, bu konuda da gerekli eğitimleri yine ücretsiz şekilde alarak yine başarılı şekilde eğitim sürecini bitirmiş ve o da eşi Kamile YASDIMAN gibi 2015 yılından beri Planör Uçuş Öğretmeni olarak Türk Hava Kurumu’nda gençlere havacılığı sevdirme yönünde canla başla çalışmaktadır.

Ultralight lisansına sahip olan YASDIMAN, aynı zamanda yüksek lisansını da Sportif Havacılık alanında yaparak bu alanda Türkiye’de ilk sayılabilen bir tez yazmıştır. Öte yandan İnsansız Hava Aracı (İHA0-1) konusunda da eğitim almayı sürdüren Pilot Emre Bey, dört bir yandan havacılık sevdasını sürdüreceğini ve bilgi birikimini THK’da gençlere aktaracağını bildirmiştir.

Not: Başvuru süreci ile ilgili daha detaylı bilgiye www.thk.org.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

«

»

Bir Cevap Yazın