BECAUSE OF THE WHEATHER CONDITION
TOP

Nasıl Pilot Olunur? – Alican CESUR

2013 yılında Turkish Ground Service’de Yolcu Hizmetleri Memuru olarak Atatürk Havalimanı’nda VIP Bölümü’nde iki hafta gibi kısa bir süre çalışma fırsatı bulduğum Alican Cesur ile üç yıl aradan sonra Atatürk Havalimanı’nda buluştuk. Pilotaj eğitimine devam ettiğini bildiğim için bu konuda röportaj yapmak istedim. Kendisini çok fazla tanımadığım Alican Cesur’a, “Kendinizden biraz bahsedebilir misiniz?” sorusunu yönelttim ve tüm hayatının pilot olmak üzerine kurulu olduğunu öğrendim.

17.02.2017

17.02.2017

PRAG VE ALMANYA’DA HEM DÜNYAYI HEM KENDİMİ KEŞFETTİM

Merhaba. Bize biraz kendinizden bahsedebilir misiniz?

1989 Ankara doğumluyum. Kastamonu Üniversitesi, Orman Fakültesi, Orman Mühendisliği bölümü mezunuyum. 2013 yılında havacılık sektöründe aktif olarak çalışmaya başladım. Şuan Çelebi Hava Servisi’nde Harekât Memuru olarak yarı zamanlı çalışıyorum. Aslında tam zamanlı çalışıyordum; ancak pilotaj eğitimimi aksatmamak adına yarı zamanlı çalışmaya başladım.

Pilotluk hakkında konuşmaya başlamadan önce, Orman Mühendisi olarak havacılık sektörüne nasıl yöneldiniz, bu sektörde çalışmaya nasıl karar verdiniz?

Havacılık tutkum, daha doğrusu uçaklara olan ilgim çocukluğumda başladı. 1993 yılında ailemle birlikte Yeşilköy Havacılık Müzesi’ne gitmiştim. O zamandan beri aklımda hep pilot olmak vardı. Tabi okul, sınav derken, Orman Mühendisliği Bölümü’nde okumaya başladım. Başladığım bir işi yarım bırakmayı asla sevmeyen biriyim. Bu bölümde severek okudum. Üniversitede, 2009 yılında Erasmus öğrencisi olarak yaklaşık bir yıl Çek Cumhuriyeti’nde yaşadım. Czech University of Life Sciences Prague’da derslerimi başarıyla verdim. Almanya’da Bispingen Kasabasında Niedersächsische Landesforsten (Niedersachsen eyalet orman işletmeleri) 3,5 ay, Kocaeli İl Çevre ve Orman Müdürlüğü, Doğa Koruma ve Milli Parklar Şube Müdürlüğü’nde 1 ay zorunlu stajlarımı yaptım. Bu süreçte çok şey öğrendim ve kendimi keşfettim. Beni etkileyen en önemli etken ise sanal havacılık ile tanışmam idi. Sanal havacılık benim için bir hobi iken, havacılık sektöründe pilot olarak kariyer hedeflememe sebep oldu. Havacılık ile ilgili birçok şeyi de o zamanlar öğrenmeye başladım. Öğrendikçe başaracağıma inancım arttı.

Ancak havacılık ile ilgili herhangi bir somut çalışmanız yoktu, sanırım.

Üniversiteyi bittikten sonra iki yıla yakın Ar-Ge Uzmanı olarak çalıştım. Bu süreçte, eğer somut bir çalışma diyebilirsek, Türk Hava Yolları’nın ve Sun Express’in yetiştirilmek üzere II. pilot aday adaylığı ilanına başvurdum. Orman Mühendisliği Bölümü’nden mezun olduğum için Türk Hava Yolları tarafından başvurum kabul edilmedi. Havacılık sektöründeki ilk başlangıcım, 2013 senesinde, askerden döndükten sonra, Turkish Ground Service A.Ş. de Yolcu Hizmetleri Memurluğu oldu.

SUN EXPRESS HAVAYOLLARI YETİŞTİRİLMEK ÜZERE II. PİLOT ADAY ADAYLIĞI MÜLAKATIM 1 SAAT 45 DAKİKA SÜRDÜ

Turkish Ground Service de çalışmaya nasıl başladınız?

Ar-Ge Uzmanı olarak çalışırken havacılığı çok araştırdım. Türkiye’deki çoğu havacılık işletmelerine başvuruda bulundum. Başvuruma dönüş yapan ilk işletme Turkish Ground Service oldu. Ama tam mülakatı geçtim, eğitimlere başlayacağım derken, diğer bir başvurum olan Sun Express Havayolları tarafından telefonla arandım. Bir gün içerisinde telefonda 3 kez ön mülakat yaptılar. Ön mülakatı geçtiğimi belirterek, gerekli evrakları hazırlamamı ve Antalya’ya gelmemi istediler. O sırada TGS’de eğitimlerim vardı; ancak pilot olmak benim tek hedefimdi.

Eğitimleri bırakıp Antalya’ya gittiniz, sanırım.

Fazla düşünmeden yaklaşık 3 hafta süren hazırlık aşamalarını tamamlayıp Antalya’ya gittim. Üç buçuk saat süre verilen bilgisayar tabanlı psikometri ölçüm testlerini bir buçuk saat içerisinde bitirdim. Sınav salonundaki görevli gözetmen bu duruma çok şaşırdı. Ama sınavı başarıyla geçip sözlü mülakata girdiğimde, bu testte şimdiye kadar en yüksek puanı alan ikinci kişi olduğumu öğrendim. Mülakata olumlu bir şekilde başladım. Sorulan tüm teorik sorulara cevap veriyor, cevap verdikçe çok şey bildiğimi fark ediyordum. Fakat bilmediğim en önemli bir şey vardı ve bunu çok geç öğrendim. Bir soruya cevap verirken, kuruldakilerden biri itiraz etti ve verdiğim cevabın doğru olmadığını söyledi. Verdiğim cevabın doğru olduğundan emindim ve bende itiraz ettim. Kurul görevlisinin benim bilgimi değil, psikolojik tepkimi test ettiğini anladığımda ise artık çok geçti. 1 saat 45 dakika süren mülakatta, sonucunun olumsuz olduğu bilgisi verildi.

Bu mülakat olumsuz sonuçlanınca Turkish Ground Service’de eğitimlere geri döndünüz.

Evet, eğitimlere döndüm; ama iki gün geciktiğim için kabul edilmedim. Kabul edilmediğim gibi neden gelemediğim de hiç sorulmadı. Ama pes etmeye niyetim yoktu. Eğitimi veren hocayı gün sonuna kadar bekledim ve konuşmaya çalıştım. Kendisini ikna etmem için tek bir şey söylememi istedi. Ben de tüm sınavlarda en başarılı kişi olacağımı söyledim. Başarılı da oldum ve Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalışmaya başladım. İki hafta VIP Salonunda Yolcu Hizmetleri Memuru olarak çalıştıktan sonra Harekât Memuru oldum. Tabi 1 yıl sonra pilot olmak için şirketten ayrıldım.

İBERTOUR UÇUŞ OKULU TARAFINDAN DOLANDIRILAN PİLOT ADAYLARINDAN BİRİ DE BENİM

Pilot olmak için neden İspanya’ya gittiniz? Bu eğitimi Türkiye’de alamaz mıydınız?

Girdiğim tüm mülakatlarda kendimi keşfettim. Artık pilotaj eğitimi almalıyım dedim. Türk Hava Yolları Yetiştirilmek üzere II. pilot aday adaylığına tekrar başvuruda bulundum. Orman Mühendisi olduğum için başvurum yine kabul edilmedi. Pilotaj eğitimimi maliyetlerinden dolayı da Türkiye’de alamazdım. Bir de JAA’den EASA’ya geçiş süreci olmuştu. Bu sebeple Avrupa’da pilotaj eğitimlerini araştırdım. İspanya’da İbertour firması aklıma yatmıştı. Tabi iyi düşünmeliydim; büyük bir miktar para harcayacaktım. EASA ile yazışmalar yaptım. Sonrasında İspanya’ya gittim.

Artık pilot eğitimleri almaya başlayacaktınız.

Pilotaj eğitimim için İspanya’ya gittiğimde 2 yıldır eğitim sürecinde olan farklı ülke vatandaşı kişilerle tanıştım. Daha PPL sertifikalarını bile alamadıklarını öğrendim. 2 yıl uzun bir süreydi, açıkçası canım sıkılmıştı. İspanya’da kaldığım 6 ay boyunca sadece 3 kez uçabildim. Oraya pilot olmak için eğitim almaya gitmiştim; ancak bu eğitimi alamadım. Eğitimdeki herkes bu okulun yaptığı reklamları eleştiriyor, dolandırıldıklarını düşünüyorlardı. Birçok yere mail attım. EASA ile tekrar iletişime geçtim; ama hiçbir geri dönüş olmadı. Uçuş yaptırılmadığı gerekçesiyle okulun tüm taksitlerini ödememiştim ve ben de Türkiye’ye döndüm.

Sonrasında ne oldu?

İspanya’dan Türkiye’ye döndüğümde Airport Haber Genel Yayın Koordinatörü Ali Kıdık’a ulaştım. Dolandırılmıştım ve başkalarının dolandırılmasını istemedim. Ali Kıdık tarafından ismim verilmeden “İbertour Uçuş Okulu Perişan mı Ediyor?” başlıklı haber yapıldı. 2 Mart 2015 tarihinde yayınlanan bu haberin kaynağının ben olduğumu bilen İbertour Uçuş Okulu Türk temsilcileri tarafından, gittiğim her kapının yüzüne kapatılacağı konusunda tehditler de aldım. Çok komiklerdi.

Peki tüm kapılar yüzünüze kapandı mı?

Döndüğümde TGS’ye başvurdum, ancak başvurum kabul edilmedi. Sanırım kapılar yüzüme kapanmıştı. Şaka bir yana, maddi olarak para kazanmalıydım. Ben de şehirlerarası otobüs şoförlüğü yapmaya başladım.

TÜRK HAVA YOLLARI’NDA YETİŞTİRİLMEK ÜZERE II. PİLOT ADAY ADAYLIĞI SEÇME SÜRECİNE KATILIRKEN ŞÖFÖR OLARAK ÇALIŞIYORDUM

İki yıl gibi uzun bir süre Ar-Ge Uzmanı olduktan, 1 yıla yakın TGS’de Harekât Memuru olarak çalıştıktan, hatta üç kez uçak uçurduktan sonra şöför olmak zor gelmedi mi?

Hayatta zor şeyler var; ama en zor şey hiçbir şey yapamamak. Şöförlük yapmak çok zordu; ama yapmak zorundaydım. Pilot olmak için bankaya borçlanmıştım. Ailem de benim yüzümden maddi borçlara girmişti. Diğer taraftan, çok iyi derecede İngilizce bilen lisans mezunu biri olarak şehirlerarası şöförlük yapıyor olmam, olumsuz anlamda farklı yorumlar almama sebep olmuştu. Bu da beni ister istemez rahatsız ediyordu. Ama şimdi durup düşündüğümde tüm bunların yaşanmasının çok hayırlı olduğunu görüyorum. Çünkü İbertour Uçuş Okulu’na eğitim ücretinin tamamını ödemiş olsaydım ve geri dönmeseydim, belki de hala İspanya’da uçmayı bekleyenler kervanında olacaktım. Bu yüzden şöför olarak çalıştığım dönem ne kadar zor olsa da, sonrasında farklı kapıların açılmasını sağlamıştı. Tabi daha tecrübeli biri olarak.

Ne kadar süre otobüs şöförlüğü yaptınız?

Yaklaşık bir buçuk yıl sürece otobüs şoförlüğü yaptım. Tabi bu süreç içerisinde 10 ay boyunca Türk Hava Yolları başvuru sürecim oldu.

Türk Hava Yolları pilot adaylığı başvuru sürecinden mi bahsediyorsunuz?

Evet, üç kez başvuru yaptığım, Orman Mühendisi olduğum için kabul edilmediğim başvuru süreci… Havacılık işletmelerini takip ettiğim şoförlük döneminde, Türk Hava Yolları’na, Orman Mühendisi mezunu olarak başvuru yapabileceğimi öğrendim. Artık bu engelim kalkmıştı. Başvurumu tekrar yaptım ve sınavlara kabul edildim. Türk Hava Yolları’nın DLR, (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) sınavına girdim. DLR sınavı temel bilgi modülleri ve yetenek modülleri olarak ayrılır. Sınavda tüm yetenek modüllerinden başarıyla geçtim. Temel bilgi modülünde İngilizce ve matematiği de başarıyla geçtim. Ancak fizik modülünden geçemedim. Bunun için 3 ay ceza süresi vardı. 3 ay sonunda tekrar sınava girecektim; ancak sınava girmem 7 ay sonra oldu. Neden 7 ay sonra oldu, bilmiyorum.

Çelebi Hava Servisi tarafından mı arandınız?

Havacılık işletmelerine başvurular yaptığım dönemde, Çelebi Hava Servisi’ne de başvuruda bulunmuştum. Tabi bu başvuruyu 2011 senesinde yapmıştım; dönüş yapmaları 2016 yılında oldu. Şaşırmıştım. Beni Yolcu Hizmetleri Memurluğu mülakatlarına çağırdılar. Havacılık en büyük tutkumdu; ama biraz daha deneyimlenmiştim. Bu iş ile ilgili alacağım karar çok önemliydi. Her ne kadar heyecanlansam da mantıklı kararlar vermek istiyordum. Şirket ile görüşmelerimde çok net oldum. Telefonda, daha önce Harekât Memuru olarak çalıştığımı, Yolcu Hizmetleri Memuru olmak istemediğimi belirttim. Mülakatlara katılmamı ve bunu da mülakat sırasında belirtmemi istediler. Uzun bir mülakat sürecim oldu ve harekât memuru olarak işe başladım.

Ama bu süreçte tekrar pilot eğitimlerine başlamadınız, değil mi?

Çelebi Hava Servisi’nde işe başladıktan iki ay sonra Macaristan’a gittim; ki bu hiç hesapta yokken oldu. Aniden elime geçen bir miktar para ile beraberinde ani aldığım bu kararda arkadaşlarımın bilgilendirmesi etkili oldu. Macaristan’ın pilot eğitimi konusunda başarılı olduğunu ve oraya mutlaka gitmemi söylediler. Tabi Çelebi’de işe yeni başlamıştım, izin almam zor oldu. Ben de şirket yöneticilerini durumu açık bir şekilde anlattım. Onlar da bana destek oldular ve iznimi alıp Macaristan’a gittim.

PPL VE ATPL TEORİ SERTİFİKALARIMI MACARİSTAN’DA ALDIM

Şuan Macaristan macerasını dinlemek için sabırsızlanıyorum. Bu kadar deneyimden sonra orada yaşayacaklarınızı merak ediyorum.

Macaristan’da yaşadıklarım benim için çok önemliydi. İspanya’da yaşananlardan sonra ister istemez, içimde bir şüphe oluyordu. Ama okula gittiğim ikinci gün uçuşlara başladım ve her gün uçuş yapıyordum. Peter Gaal Hoca ile yaptığım uçuşlarda kendimi daha iyi keşfettim. İngilizce’yi iyi konuşabildiğim için diğer öğrencilere nazaran daha avantajlıydı. Çoğu öğrenci İngilizce konusunda yetersizdi ve hocalarla anlaşamıyordu. Bu çoğu pilot adayının en büyük eksiğiydi.

Şu ana kadar Pilot Nasıl Olunur sorusunu yöneltmedim; ama bunun çok zorlu bir aşama olduğunu öğrendim diyebilirim. Pilot olmak için alınan eğitim sürecinden bahsedebilir misiniz?

Pilotaj; Modüler ve Entegre olmak üzere iki farklı şekilde alınan bir eğitimdir. Benim aldığım eğitim modüler olan ve toplamda 7 modülden oluşmakta. Bu modülleri sıralayacak olursak;

  1. PPL (Private Pilot Licance)
  2. PIC (Pilot in Command flights)
  3. ATPL Teori ()
  4. NVFR (Night Raiting)
  5. IR (Instrument Raiting)
  6. ME (Multi Engine)
  7. CPL (Commercial Pilot Licance)

Bu modüller tamamlandıktan sonra Frozen ATPL sahibi bir pilot olarak tip eğitimi için sürecinizi başlatabilirsiniz. İstediğiniz uçak tipinin eğitimini, ister kendi bütçenizle, ister bazı havayollarının mülakatlarını geçerek havayoluna borçlanma şeklinde alabilirsiniz.

Siz bu belirttiğiniz 7 aşamayı tamamladınız mı?

Ben şuan PPL ve toplamda 14 dersten oluşan ATPL Teori sertifikalarımı aldım. Şuan Özel Pilot Lisansı sahibi bir pilot olarak uçuşlarımı gerçekleştiriyorum.

Pilot olmak için tüm bu aşamalar, yani eğitimler ne kadar sürüyor?

Sertifikalar için yazılı sınav sonrasında, uçuş yapmanız gereken minumum zorunlu saatler var. PPL 45 saat, PIC 90 saat, NVFR 5 saat, ATPL 14 ders, IR 50 saat, ME 12 saat, CPL 35 saat. ATPL 14 ders ve ortalama 6 ay sürüyor. Bu süre kişiye göre değişebiliyor. Toplam sertifikalar için eğitimi kaç ayda, kaç yılda tamamlayacağınız size kalmış (Mevcut sertifikalarınızın geçerlilik sürelerinin sonuna gelmeden tabiki.). Önemli olan bu sertifikalarda aşamalı bir sürecin olduğudur. Yani PPL ve ATPL sertifikalarınız olmadan IR sertifikasını alamıyorsunuz.

Sürekli pilot ücretlerinden, maddi zorluklardan bahsediyoruz. Pilotaj eğitimlerinin ücretleri nelerdir?

Şuan Türkiye’deki uçuş okullarından, tip eğitimi hariç yukarıda saymış olduğum tüm eğitimler 65.000 – 75.000 Euro civarında. Macaristan’da ise 35.000 – 40.000 Euro civarında.

Arada çok ciddi bir fiyat farkı var. Peki, siz toplamda ne kadar ücret ödediniz?

Macaristan’da toplam 75 saat uçuş yaptım. PPL ve ATPL sertifikalarımı aldım. Orada barınma, yeme-içme ve yol giderleri ile birlikte yaklaşık 12.500 Euro harcadım. İspanya’da ise 10.000 Euro harcamıştım ve tabi hiçbir şey elde edememiştim.

Eğitimin zorlukları nelerdir? Siz bu süreçte hangi zorluklarla karşılaştınız?

Macaristan’da tüm hocalarım çok iyiydi. Peter Hoca, Gabor Hoca… Özellikle seyrüsefer uçuşlarındaki Gabor Hoca’mın desteği çok önemliydi. Tek başıma seyrüsefer uçuşumu gerçekleştirdiğim bir gün “Bu çocuk uçağı sadece uçurmuyor, aynı zamanda hissediyor, çok iyi bir pilot olacak” diye söylemiş. Bunu öğrendiğimde ne kadar mutlu olduğumu anlatamam. Çünkü hocam Gabor Kovats şu an Macaristan Sivil Havacılığı Examiner Pilotu ve Macaristan bayrak taşıyıcı havayolu şirketinden emekli olmuş bir pilot ve uçuş eğitmeni. Macaristan Havacılık sektöründe herkesçe tanınan çok önemli birinden eğitim alıyordum ve onun benim hakkımdaki düşünceleri beni gururlandırmıştı. Kendisiyle hala görüşüyorum.

Pilot olmak için tüm sertifikaları aldıktan sonra gelecek kariyerinizde neler planlıyorsunuz?

Şuan PPL ve ATPL Teori sertifikalarını aldım. NFVR ve PIC uçuşlarımı tamamlamak için Macaristan’a gitme hazırlıklarındayım. IR, ME ve CPL yetkileri için Polonya’yı da araştırıyorum.

Pilot olmak isteyen kişilere önerileriniz nelerdir?

Pilot olmak isteyen kişilere ilk önerim, İngilizce’ yi çok iyi öğrenmeleridir. Özellikle Avrupa’ya pilot eğitimleri için giden öğrenciler, İngilizce’yi nasılsa orada öğreniriz diyorlar; ancak bu çok yanlış. Yabancı hocalardan eğitimler alıyoruz ve İngilizce bilmediğinizde bu eğitimleri iyi alamıyorsunuz. Hocalar İngilizce konuşuyor, sınavlar İngilizce oluyor. Bir de yeni bir şeyler öğrenmeye gidiyoruz. Uçuşlar gerçekleştiriyoruz ve stresli oluyoruz. Böyle bir süreçte kişinin İngilizce öğreneceğini düşünmesi, en büyük yanlışı oluyor. Bir de bu işi para için yapmak isteyenler var. Yani yüksek ücretli maaş için pilot olmak isteyen kişilerden bahsediyorum. Pilot olmak, pilot olmayı istemek başlı başına büyük bir tutku. Bu işi tutku olarak görmeyen ve sevmeyen kişiler, sırf yüksek ücretli maaş alacağım diye pilot olmaya çalışmasınlar.

Son olarak neler söylemek istersiniz?

Son söylenecek şeyler çok önemlidir. Bu sorunun cevabını biraz düşüneyim.

Dilerseniz video çekiminde cevaplayabilirsiniz.

Süper olur. Biraz hazırlık ile başarılı bir şeyler yapabiliriz.

Video çekimini bir kaç gün ertelemiştik. Sonrasında Alican Cesur yurt dışına gitmek zorunda kaldı. Yolculuğu sırasında bir video çekerek, en önemli son sorumuzu cevapladı.

İbertour Haberi: http://www.airporthaber.com/kose-yazilari/ibertour-pilot-okulu-perisan-mi-ediyor.html

4 COMMENTS
  • Selçuk Zeren

    7 yıl ago

    Canım kardeşim Allah yolunu herdaim açık etsin. Umutlarının peşinde sana güç versin.

  • Serkan

    7 yıl ago

    Bu çocuğu harekat temel eğitimden tanırım gayretini takdir ettiğim kadar egosu daha harekatçı bile olmadan tavandı röportajı bile kaptan edası ile yapmış o kadar çekmiş pişmemiş 🙂

  • Gülin

    7 yıl ago

    Merhaba. Alican Bey’in Macaristan’daki okulunun ismini göremedim, rica edebilir miyim. Teşekkürler.

  • Tugrul

    6 yıl ago

    Çok güzel bir yazı olmuş, tebrik ederim

Serkan için bir cevap yazınCevabı iptal et